-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

1ـ با سلام و عرض احترام اينجانب مدرس دانشگاه هستم مي خواهم براي دانشجويان در مورد مضرات مشروبات الكلي بگويم براي من آدرسي يا كتابي را كه مي شناسيد معرفي نماييد كه بتوانم در سر كلاس به دانشجويان بگويم؟
خدمت استاد محترم عرض مي كنم كه از اين نوع مسائل فرعي كه صرفا جنبه تعبدي دارد فراوان داريم مثل عده و دو ركعت نماز صبح ـ چرا آخر رمضان افطار حرام و اول شوال صوم حرام است؟ و... و هزاران موضوع ديگر كه جنبه بايد و نبايد دارد و از فروعات فقهي است بنابراين در مرحله اول موضوع دين داري كه بر پايه دو اصل تفكر و تعبد شكل مي گيرد يا همان ايمان و عمل صالح است شكل مگيريد بايد تقويت شود مثل اين كه ايمان به خداي حكيم و تعبد به آيات و فرامين معصومين به عنوان منبع وحي (و ما ينطق عن الهوي... )(1) (اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و... )(2) (ان كنتم تحيون الله فاتبعوني)(3) و ... كه جنبه اعتقادي دارد تقويت شود و اگر موضوعات علمي يقيني يا احتمالي در سلسله علل احكام وجود داشته باشد به عنوان مؤيد ذكرمي كنيم نه علت حكم
چند نكته 1ـ امورات تعبدي مثل اين موضوع از تصريحات و نصوصات قرآني است.البته ممكن است به همه حكمت حكم پي نبريم و علت تامه پي نبريم اما عمل ما دائر مدار فرمان خداي حكيم است. زيرا احكام شريعت تابع مصالح و مفاسد واقعي هستندحالا ممكن است علت خاصي در حكم بيان شده باشد يا بيان نشده باشد و يا بيان شده و در سير تحولات به دست ما نرسيده است. ما خود را ملزم به عمل مي كنيم و حكم عقل هم به ما ارشاد و حكم مي كند، كه مصالح و مفاسدمان را خداوند قادر و حكيم از همه كس و حتي از خود ما بهتر مي داند زيرا از كمپاني خود او هستيم و او تمام حالات روحي و فيزيكي جان و جسم ما را مي داند و بايد نسخه سلامت جسم و جان را خود او بدهدتا بيشترين خير و كمال نصيب شود.
2ـ بعضا عنوان مي كنند كه ما كم مصرف مي كنيم و نفع دارد اولا احكام در اين مورد تابع تأثيرات فردي نيست بلكه اين احكام شريعت اعتباري است. حرمت و حليت به اعتبار حكم شارع است كه شراب نوشيدن نهي شده، مثل اين كه قانون گذار عبور از چراغ قرمز را جرم مي داند. فردي نمي تواند بگويد من بارها عبور كردم ترافيك نشد و الآن هم عبور من اشكال ندارد. قوانين براي مصالح جمعي و غالبي جعل شده نه فردي.
شراب و خمر هم به تصريح قرآن نفع دارد اولا همه چيز در اين عالم بي حكمت و بي نفع نيست ثانيا نفع شراب فقط در شرب نيست ثالثا نفع و ضرر را خداوند با هم حساب كرده ليكن خباثت و پليدي و آلودگي معنوي و مادي آن را لحاظ كرده و اثرات تخريبي روحاني در اخلاق و روح بشري و عقل لحاظ شده و طبيب حقيقي جانها كه ذات حق تعالي است نسخه ضرر را بيشتر ديده تأثير عميق آلودگي را غالب ديده و نهي كرده است.
و البته آثار زيانبار مصرف الكل نه تنها متوجه فرد فقط نمي شود بلكه متوجه فرزندان اشخاص الكلي و مخصوصا آلودگي جامعه و خطرات زيانبار در عموم بدان بسيار خطرناك است كه شرع مرز ممنوع اعلام كرده است.
ضمن معرفي چند كتاب و جزوه اي كه خدمتتان تقديم مي شود با اندك تأملي به قبح وزشتي مصرف خمر مخصوصا در زوال عقل كه مميز انسان با تمام موجودات است، پي خواهيم برد.كه اثرات منفي فراوان به لحاظ فردي و اجتماعي دارد. كتب ذكر شده بعضا مطرح شده است و نياز به ذكر آنهانمي بينيم.
1ـ تفسير نمونه، الميزان ذيل آيات 219 بقره و 91 مائده
2ـ آخرين دست آورد هاي پيرامون شراب تأليف مهران خوش سلوك و سحر جواد پور
3ـ مفاسد شراب و قمار از ديدگاه اسلام از علي رباني خلخالي
4ـ شراب در اديان
5ـالخمر بين المسيحيت والاسلام احمد ديوات

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.